søndag den 26. juli 2015

Lake Toba – Yogyakarta

Der er allerede gået en uge siden bloggen blev opdateret sidst, – og hold da op, hvor er den uge gået stærkt. Siden sidst er vi kommet til en ny ø (Java), har været på storbyferie i Jakarta og været indlogeret hos Claudia og hendes familie.

Efter et par dages afslapning ved Lake Toba var vi igen klar til eventyr. Mandag (20/7) forlod vi Samosir – og kørte tilbage til Medan. I Medan havde vi, efter min mening, et lidt for presset sightseeing-program, hvor vores chauffør stod og hoppede og dansede for at komme videre til næste stop, men ikke destromindre fik vi set den store moské (den, der vækkede mig kl. 04:30 i starten af vores roundtrip på Sumatra), ”så” et palads (vi så ikke rigtig så meget, for vi havde travl med at stå model for utallige billeder – og ja vi er for længst stoppet med at tælle, hvor mange billeder, vi er på) og et kinesisk tempel. Efter den hurtige sightseeing kørte vi til hotellet – og blev vi resten af dagen (heldigvis var der TV med både HBO, National Geographic og CNN). Tirsdag gik turen til Jakarta med fly (endnu en af vores lange rejsedage) og onsdag var vi klar til at udforske Jakarta. Vi besøgte Kota, som er det gamle hovedsæde for den hollandske koloni – og her var sort af mennesker (vi er ramlet ind i national ferieuge). Vi var på bankmuseer for at lære mere om indonesiens økonomi. Om eftermiddagen udforskede vi byen med Tim, som vi mødte på hostlet i Kuala Lumpur, og her så vi det nationale monument og en katolsk kirke. Torsdag tog vi på nationalmuseet og tog om eftermiddagen videre mod næste destination – Bogor. Egentlig havde vi planlagt en overnatning mere i Jakarta, men pga. menneskemængden trængte vi bare til at komme ud af Jakarta så hurtigt som muligt.

I Bogor skulle vi bo hos Claudia og hendes familie. Vi kom i kontakt med Claudia via én ven af Anna (min storebrors kæreste), og det var en kanon god oplevelse at besøge hende i Bogor. Vi ankom hos hende ved 18-tiden torsdag aften, blev indlogeret og fik noget streetfood til aftensmad (#livingontheedge, men heldigvis var det ikke et problem for vores sensitive, vestlige maver). Fredag og lørdag havde Claudia lavet et super godt – og tætpakket program til os. Torsdag startede vi på et batik-galleri, hvor vi så hvordan de dekorerede stof med traditionelle batikmønstre. Efterfølgende var vi på museum, hvor vi fik lidt viden om Bogors historie, og senere mødtes vi med en af Claudias bekendte, som lavede smykker (her kom vi på opgave, og sad begge meget koncentrerede et par timer for at lave halskæder). Da vi var færdige med vores smykker tog vi på café i botanisk have, hvor vi fik aftensmad og så flot solnedgang (… og så et kæmpe bomuldstræ). Da vi kom hjem (ved 20-tiden) gik Nina kold (hun sov indtil lørdag morgen), mens jeg fik chancen for at hilse på Moulya (Annas ven, som satte os i forbindelse med Claudia). Lørdag morgen stod vi tidligt op, vi skulle i botanisk have og på zoologisk museum. Efter vores besøg på museet tog vi mod Lesmana FM, hvor Claudia arbejder hver lørdag. Her skulle vi være med til et interview omkring vores rejse i Indonesien, omkring deres mad – og om maden i Danmark – det var en virkelig god oplevelse. Vi forlod radioen midt om eftermiddagen, og her tog vi ud for at se nogle templer og den store moské i Bogor. Her havde vi en god snak med Claudia om udfordringerne i Indonesien, og fik et indblik i hvordan det er at være ung i Indonesien – det var virkelig interessant at få udvidet horisonten og lære noget mere om, hvad de kæmper med i Indonesien. Da vi kom hjem, havde Claudias mor lavet traditionelt sundanesisk mad til os – det var virkelig godt, og det var lang tid siden, vi havde følt os SÅ mætte. Om aftenen var vi på café sammen med Claudias søskende og en af hendes veninder.
Interview ved Lesmana radio :-)
Family-dinner
Café med Claudia, hendes søskende og hendes veninde, Selly.
I dag, søndag, har vi igen en triple-maratonlang rejsedag (ca. 13 timer). Vi er på vej med toget til Yogyakarta, og her regner vi med at blive 4 overnatninger. Vi glæder os rigtig meget til at få endnu flere fantastisk oplevelser i Indonesien.

Kærlige javanetiske hilsner fra Kristina (og Nina).