tirsdag den 14. juli 2015

Aceh - Palau Weh - Medan - Tangkahan

Nu er det ved at være noget længe siden, at vi opdaterede bloggen - det var dengang vi ikke regnede med rupiah (indonesisk valuta), ikke havde gået med tørklæde, ikke havde ligget med maveonde og endnu ikke var blevet vækket af moskeen, der kalder til morgenbøn 04.30 om morgenen. Der er sket meget siden sidst, jeg starter med vores ankomst til Indonesien og Aceh provinsen.

Indonesien er et land bestående af ca 17000 øer. Det var en hollandsk kolloni helt indtil 1946, hvilket blandt andet betyder, at holland stadig ser ud til at hjælpe landet lidt på vej og sender utrolig mange tursister herned hvert år. Religiøst er Indonesien meget alsidigt, det huser både muslimer, katolikker, protestanter, hinduister og buddister (nok også flere), hvilket afspejles i en meget alsidig kultur landet over.

Aceh er den nordligste del af den største af ørerne i Indonesien, Sumatra, og Sumatra er den nordligste af alle ører. Vi fløj tidligt mandag morgen (d. 6. juli) med AirAsia fra Kuala Lumpur til Banda Aceh, provinshovedstaden. Høflige som vi er, tog vi allerede i lufthavnen vores hovedtørklæde på, da vi ved, at Aceh er en muslimsk provins, som har fået særtilladelse til at indføre inslamisk lovgivning. Vi tænkte derved, at vi af respekt for de lokale ville følge deres regler. Allerede da vi tog tørklædet på fik vi da også mange roser for vores fine hovedbeklædning. Senere er vi dog blevet lidt i tvivl om tørklædets signalværdi, da roserne generelt er blevet efterfulgt af det meget naturlige spørgsmål: "Er i muslimer?". Dertil er der to svar; "ja" eller "nej, men vi bærer tørklædet for at vise respekt". Sidstnævnte svar er det korrekte, men også det, der tilsyneladende giver mindst point, idet de generelt ikke har forstået andet end "nej". Førstnævnte svar afprøvede vi også et par gange, hvilket i højere grad giver anledning til samtale med specielt kvinderne, hvilket sidstnævnte svar bestemt ikke gør. At sige at man er muslimsk pige giver dog nogle forpligtelser, som vi ikke helt har kunnet overskue, så vi har holdt os fra det det meste af tiden ;-)

Vi venter på færgen til Palau Weh

Efter vi landede i Banda Aceh, tog vi færgen ud til øen Pulau Weh. Området er generelt rimelig fattigt. Hele området blev hårdt ramt af tsunamien i 2004, hvilket nok ikke har hjulpet på fattigdommen. Pulau Weh er en meget kuperet vulkanisk ø, men vi så ikke så meget af den, da vi opholdte os på dykkerresortet LumbaLumba. Min personlige beretning fra LumbalLumba kan gøres forholdsvis kort, mens Kristinas nok er en del længere: Vi ankom meget trætte og tumlede omkuld i vores fine hytte. Dagen efter begyndte Kristina sit dykkerkursus learn to dive Open Water, mens jeg tog et genopfriskningsdyk. Onsdag var jeg ude på to dyk; Det første dyk var i det "lokale rev" lige ud fra resortet, her havde jeg vores GoPro kamera med, og fik lavet et par gode videoer af blandt andet nemofisk og en blæksprutte. Om eftermiddagen var jeg ude på andet dyk lidt ud fra kysten. Her begyndte ting så lidt at gå galt for mig, og jeg blev nødt til at afbryde dykket før tid. Lang historie kort, så lå jeg herefter syg i to dage med omgangssyge, som viste sig at have ramt 75% af alle på LumbaLumba (på tur). Mens jeg så lå der/gik rundt og pev opvartede Kristina mig, hvad hun kunne, og gav mig pillerationer. Når hun ikke gjorde det var hun ude og færdiggøre sit dykkerkursus. Hun kom altid smilende tilbage fra undervisning, og med en god historie eller to :-) Instrukturen, Ingrid, som var fra Holland (naturligvis), var yderst kompetent dykker og en meget sød kvinde. På sidstedagen, fredag den 10. juli, havde selv Ingrid og Kristinas dykkerbuddy lagt sig med omgangssyge.
Stranden ved LumbaLumba

Trods alle odds er Kristina selv stadig stående (syv, ni, tretten), og jeg selv kom sådan rigtig på benene lørdag den 11. juli.. Denne dag forlod vi dog desværre også det ellers rigtig gode resort, og tog færgen tuilbage til Banda Aceh. I havnen lavede vi en god deal med en taxi, så vi kunne udnytte de par timer, vi troede, vi havde ekstra inden vores flyafgang mod Medan. Dermed besøgte vi Tsunami-museet, som blev opført til minde om tsunamien i 2004, hvor der i Banda Aceh alene døde 61.000 mennesker. Museumsbesøget gjorde et stort ndtryk på os, og det var meget rørende at gå rundt derinde. De havde gjort meget ud af at fortælle den nøgne, barske historie, og fyldte en stor del af udstillingen med fortællinger om det efterfølgende genopbygningsarbejde, hvor internationale hjælpeorganisationer, og herunder internationale donationer, havde haft en afgørende betydning. Specielt Holland havde givet sin gamle koloni en hjælpende hånd, og havde doneret over 100 milioner US dollars. 100 milioner US dollars er dog desværre forsvindende lidt i forhold til de 6.2 milliarder US dollars, som genopbygningen i alt kostede. Danmark lå i top 7 mht til donationsstørrelser - godt gået.

Et minimalt udsnit navne på de, der omkom under tsunamien i 2004

Efter et meget gribende museeumsbesøg tog vi med godt humør ud til lufthavnen, hvorfra vi troede vi skulle flyve klokken 13.00. Det viste sig dog godt nok, at vores flyafgang en måned forinden var blevet flyttet til klokken 17.50 - intet desto mindre manglede det da også bare, at planen ikke ville holde helt så fint, som den havde gjort indtil nu. Denne ændring gav anledning til lidt facebook-samtaler med familien og en omgang yatzy. Endelig, ca. 17.30 fløj vi med det nationale selskab Garuda til Medan, som ligger udenfor Aceh provinsen. Efter den forsinkede ankomst til medan blev klokken 18.45. Her skete der noget sjovt. Grundet Ramadanen faster det muslismke folk i dagtimerne (hvilket giver os lidt komplekser ift madindtag), og gadebilledet er generelt meget roligt. Når solen så går ned, altså 18.45, popper vandflaskerne og madrationerne op af folks tasker, og så er det ellers med at få fyldt brændstof på igen. Det var helt underligt, at se de lokale spise, for dette var første gang i en uge ;-)

Midt i Banda Aceh

I Medan blev vi inlogeret på deluxe-værelset på et ret usselt hostel, hvor vi nødigt ville gå i bad eller sove i deres lagner. Til gengæld kostede det 40 kr per nat mod de 100 kr per nat det ville koste på Hilton hotellet, som vi ellers først var blevet tilbudt. Vi fortrød en anelse, at vi var lidt nærrige.
Morgenen efter, klokken 04.30, blev der kaldet til bøn i den store moske, som naturligvis lå lige ved siden af det usle hostel. Personligt sov jeg igennem larmen, men Kristina brugte det som vækkeur og lå lysvågen et par timer inden, vi egentlig skulle op. Efter morgenmaden kørte vi en 4 timers tur på bumlede veje igennem palmeplantager ud til Tangkahan, hvor vi i skrivende stund befinder os (12. juli klokken 21.50). Herude er der meget fredeligt (udover mange mærkelige dyrelyde), og vi bor på et hostel/resort(?) med egen adgang til en dejlig, kølig , lavvandet flod. Heri har vi i dag taget en god dukkert efter at være ved at omkomme i varmen. Her er nok omkring 30 grader og 98 % luftfugtighed. Trætte går vi i seng og ser frem til en dag i morgen med elefantbadning og jungletrek (2,2 km, jeg ved ikke hvad, der skal til, før de kalder det et trek?).

Moskeen ved siden af hostlet i Medan

Knus, kram og rejsehilsner fra Nina (og Kristina).

P.s. Vi har smidt tørklædet igen - det var virkelig varmt at have på, og herude er der ingen, som for alvor orker at bære tørklæde alligevel. Vi skulle nødigt skille os for meget ud :-)