tirsdag den 22. maj 2012

Baños del 2


Der er leben her i Baños! I gaar var vi fx i byen (en mandag), og jeg skal nok lige sige dig, at vi havde en fest :) Her paa hostlet har vi moedt 4 utrolig soede og underholdende canadiske fyrer paa 20-21 aar, og dem tog vi selvfoelgelig med i byen! Det gode ved at vaere en gruppe er saa, at der ikke noedvendigvis behoever vaere saa mange paa diskoteket/ club'en/ baren foer os - for vi laver jo selv festen. Og det var lige noejagtig, det vi gjorde :) For mig hjalp det saa ogsaa lidt paa det hele, at jeg ogsaa fandt 4 australiere, der i den grad havde humoren i orden :)

Men vi har jo ikke kun festet her i Baños. Som jeg skrev sidst har vi jo et fyldt program, og hver enkelt dag fortjener naesten at blive naevnt for sig!

Loerdag den 19. maj var vi ude og riverrafte for 2. gang. Det var rigtig sjovt, men for min skyld maatte det godt have vaeret en anelse vildere ;) I min baad var vi denne gang kun Chantal, Karina, Martin og jeg + 2 profesionelle.. Og saa vidt jeg husker holdte vi os alle i baaden - i stedet for at hoppe ud af baaden (som hun gjorde sidste gang) valgte Karina denne gang at glide ned i baaden, og saa kunne hun ikke komme op igen pga de hoeje boelger ;D Det skete saadan ca hver gang vi ramte en flok gode boelger.

Soendag var en rigtig god dag hele vejen igennem! Jeg vil gaa saa vidt til at sige, at det nok var en af de bedste dage indtil videre! Vi fik nemlig lov og udstyr til at rapelle ned af 4 vandfald, og rutsje ned af det sidste :) De foerste 2 vandfald var lidt svaere, for jeg havde en tendens til at laegge for meget vaegt i haenderne, men efterhaanden fik jeg vidst styr paa det. Jeg ville med glaede have taget 2 turer mere - ogsaa selvom vandet kun var 15 grader varmt, og det smaaregnede lidt ;D Vandfaldende var forbundet af en smal flod "Rio Blanco" (hvid flod), som vi gik i fra vandfald til vandfald, men der var max 20m, saa det er ikke fordi vi blev vandretraette paa den tid ;) Saa derfor ringede jeg til Martin omkring kl 15 om eftermiddagen, for at lokke ham med ud pa en lille 1 timers trappetur op af bjerget (og 30 min ned). Han fik 10 min til at goere sig klar (der var ingen naade herfra), og saa var vi i vandrestoevlerne/skoene paa vej gennem Baños og op til bjerget. Efter 20 smaa pauser (min form er virkelig ikke, hvad den har vaeret, og slet ikke i 1800 og noget meters hoejde) kom vi paa toppen fuldstaendig benovede over den smukke udsigt over Baños og direkte over til vulkanen Tungurahua. Paa toppen stod en platform hvorpaa en stor statue af Jomfru Maria + jesusbarnet stod. Egentlig er det ikke meningen, at man maa kravle over til statuen, men da vi saa en smaaboernsfamilie gjoere det, skulle vi selvfoelgelig ogsaa derover! Nu jeg siger, at det nok ikke er meningen, man maa gaa derover, hvad betyder det saa? Jo ser du, det har den betydning, at "broen" derover var bestaaende af en 20cm tyk gren og et par braedder, hvilket altsaa gjorde det lidt naevepirrende at komme frem og tilbage! Specielt naar man ved, at hvis det var man skulle falde, saa ville der sandsynligvis ske det, at enten en arm eller et ben ville bukke under for det 3-4m dybe fald. Men efter flere forsoeg, hjaelp fra Martin (+ lokal ecuadorianer) og en god portion hjertebanken, kom jeg baade over til statuen og tilbage igen uden komplikationer :D Alt i alt var det faktisk en rigtig hyggelig tur, og det var dejligt at faa et lille pusterum fra alt det andet, der jo ellers er planlagt paa forhaand.




Mandag var dagen, hvor vores spansktimer begyndte igen! Det er ikke alle her fra gruppen, som er lige begejstret for lige noejagtig denne del af turen, men da jeg jo skal vaere i stand til at kommunikere med boern paa 6mdr-4aar paa galapagos, bliver jeg simpelthen noedt til at have nogle flere timer! Vores tidste timer er desvaerre her i Baños, saa jeg maa mere i gang med at snakke spansk med de lokale. Jeg proever virkelig at tvinge mig selv til det, men det er for det meste bare virkelig svaert at finde de ord, man har brug for. Jeg tror nu paa (haaber paa), at jeg for oevet mig nok til, at jeg klarer mig :) Foer vores foerste time var vi; Mette, Karina, Siv, Camilla, Charlotte og jeg ude og "cannopying" (svaevebane). Der var 2 svaevebaner i alt og vi hyggede og rigtig meget - mest af alt med at tage videoer og billeder af hinanden ;D

Og nu blev det saa tirsdag! Den dag jeg saadan havde gaaet og vaaret nersoes for - for det er netop i dag jeg tog springet ud fra en bro og 100m i frit fald ned til et pendul sving. (swingjump). Taenk nu hvis det gik galt? Naerverne faldt lidt til ro efter jeg havde set nogle af de andre tage smukke spring ud fra broen. De sprang ud med hovedet foerst, vendte 90 grader i luften og svingede liggende vandrette fint frem og tilbage, da rebet slap op. Jeg var vidst nr. 8 og tog efter lidt overbevisning springet ud.. Eller faktisk snuplede jeg naermest ud over kanten, lavede en saltomotale i luften og fik et godt slag, da rebet slap op. Der var virkelig gang i adrennalinen - specielt lige da jeg sprang ud, men det har saa ogsaa medfoert en god omgang hold i nakken. man kan jo ikke vaere lige heldig hver gang ;)











Afhaengigt af hvor meget min nakke snakker i morgen, skal jeg ud og paraglide :) Hvis det er helt galt udsaetter jeg det til torsdag eller Montanita - men jeg haaber den bliver bedere snart! En ekstra gang massage ville nok ikke skade..... ;D

Vilde hilsner fra Nina.





3 kommentarer:

  1. Det er godt nok et flot område. Var der nogen der tog billede af dig under swingjump=?

    SvarSlet
  2. Det er det nemlig :D jeg købte prof video af hoppet og 50 billeder - videoen er bare for tung til at lægge op, så den må i se senere. I dag er jeg btw ikke længere den eneste med hold i nakken ;) mange af de andre mener så, at de vil tager hoppet igen - det tror jeg nok ikke lige jeg skal ;) så køber jeg mig til massage eller en lædertaske i stedet ;p

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvis en lædertaske kan hjælpe lige så godt på de sidste smærter som massage, så kan det ikke være helt galt:-) Vi glæder os til at se videoen.

      Slet