lørdag den 15. august 2015

Floreeeees og smukke Komodo nationalpark

Vi sidder her søndag morgen og morgenprutter i vores seng i Labuan Bajo. Kun med én overnatning tilbage ser vi tilbage på 6-7 uger med mange fantastiske oplevelser og gode stunder i hinandens selskab. Vi har fyldt depotet op med gode minder, som vil varme os hele vinteren igennem. Det er underligt, at 7 uger kan gå så stærkt, og stadig føles det som en evighed siden, at vi landede i Kuala Lumpur den 3. juli. Der er sket så meget på så kort tid. Bare de seneste 4 dage har vi oplevet helt fantastiske ting.

Helt tilbage i Bogor (på Java) tog vi beslutningen om at købe flybilletter fra Depasar, Bali, til Labuan Bajo, Flores. På nuværende tidspunkt føles det som om, at det var en rigtig god beslutning, for jeg kunne ikke tænke mig et flottere sted at afslutte turen end her.

Selve byen vi bor i er ikke noget særligt. Den er lillebitte og beskidt. Vi bor hos en lidt indadvendt, dog flink australier, Will, lige ved siden af moskeen. Da vi ankom pustede vi lettet ud, da det føltes som om, at vi endelig var kommet tilbage til ”det rigtige Indonesien” efter et transit på Bali. Vi snakkede om, hvor glade vi var for at se moskeen – ja det blev nærmest nostalgisk. Det var også skønt at komme lidt ned på jorden igen. Men lige moskeens morgenvækninger klokken 04.30, dem er jeg alligevel ikke sikker på, at jeg fremover vil komme til at savne forfærdelig meget.

Der er én hovedgade i Labuan Bajo. På denne er der cirka 40 dykkerbutikker (ok, måske 12) og en dælens masse ”turistinformationer” som også sælger ture ud i Komodo Nationalpark eller ind over landet på Flores. Med alle disse tilbud, og kun 4 dage at gøre godt med på Flores, var der ikke andet for, end at spadsere rundt fra shop til shop og finde ud af, hvad man bare skal se her på stedet. Dette blev vi dog rimelig hurtigt trætte af, og besluttede os for at fokusere på at komme ud at dykke i Nationalparken, og derved gøre godt igen efter min dykkerforskrækkelse tilbage på Pulau Weh. Det lykkedes os at tage os sammen, finde en fremragende dykkerklub og bestille en heldagstur på vandet til torsdag den 13. august. (Bemærk: en HEL dag på vandet, overvej lige hvor gode overtalelsesevner Kristina må have!). Dagen efter lå jeg med mavekramper, og dagen gik med mere eller mindre ikke så meget. Torsdag den 13. stod vi så op kl 06.00, klemte lidt morgenæg ned og tog ud på Flores Diving Centers dykkerbåd. Her blev vi mødt af de sødeste mennesker, både dykkerinstruktører, dykkere og crew.

Flores Diving Club reception på hovedgaden

Kristina, jeg og en ung, fransk dreng fik tildelt Egoi som divingmaster for dagen, og efter en times sejlads hoppede vi alle i vandet – lidt spændte på, hvordan det nu ville gå. På cirka 10 meter gennemgik vi nogle refresher skills (dele luft, vand i maske etc), og da alt var ok, og jeg begyndte at slappe af igen, svømmede vi en tur rundt over de smukkeste koraller. Undervejs mødte vi mange fisk, en pigrokke og to virkelig fine havskildpadder. Den ene lå og nippede til korallerne – der ønskede vi begge, at goprokameraet havde virket!!!!!!!!!
Efter ca 43 minutter i vandet kom vi til overfladen igen og havde pause på båden med snacks en times tid, hvorefter vi på et nyt sted, Manta Point, hoppede i vandet igen. Modsat Siaba Besar (første dykkerspot) var bunden her blot dækket med sten i stedet for koraller, og der var god strøm, hvilket udemærkede dykket til et såkaldt drift dive. Trods det umiddelbart kedelige setup var dykket dog absolutely outstanding. Intet mindre end fantastisk. I de 50 minutter vi befandt os under overfladen (max 13,3m nede, der var ikke så dybt) så vi en del manta rays – mindst to forskellige. Manta Rays kaldes på dansk Djævlerokker, og kan blive 3-4 meter brede. De var kæmpe!! De var bare vildt seje. Hver gang der kom en manta lagde vi os på bunden helt stille for ikke at skræmme den væk, og så betragtede vi den bare svømme rundt. Det var meget betagende.

Dykkerflaskerne post dyk

Tilbage på båden igen fik vi en god frokost fra det lokale indonesiske køkken (Mama´s) og hyggesnakkede om manta rays. Efter frokost hoppede de andre dykkere i vandet med hele udstyret på igen. Da dette sidste dykkerspot var potentielt meget vanskeligt grundet en del strøm besluttede vores divemaster, at vi bare nøjedes med at snorkle. Det var fint for os – better safe than sorry – og bare snorklingen var også helt vildt flot. Stedet her var en stor klippeformation, hvorpå der under vandet groede en masse koraller i alverdens farver. Hertil var der propfyldt med farverige fisk i alle størrelser! Vi gik i seng den dag meget glade!

Kristina på toppen af Flores Diving centers båd

Torsdag vågnede Kristina med ørepine. Det var super ærgeligt, for det betød både fysisk smerte og en anelse psykisk i erkendelsen af, at vi nok ikke skulle ud og dykke mere i denne omgang. Men allerede dagen før sagde jeg til hende, at med de to dyk vi lige havde haft, så var jeg allerede ovenud tilfreds. Vi tullede rundt hele dagen, lidt til lægen, lidt til dykkercenteret, og endte med at bestille en bådtur til Rinca (ø lidt væk) med en af Wills indonesiske venner. Lørdag morgen tog vi så af sted, naturligvis med en særdeles god madpakke, og vi kom da også lige til havnen. Der sad vi så, i en godt slidt, meget simpelt indrettet båd. Og der sad vi så et stykke tid. Og et stykke tid mere. Og lidt mere. Og endelig fik crewet fikset båden, så vi ligeså laaaaaangsomt kunne sejle mod Rinca. Det tog i alt kun 4 timer at sejle en 13 km, og ved middagstid gik vi fra borde. Rinca er en af to øer i verden, hvor komodovaranerne lever. Den anden ø er Komodo, som ligger et par timer længere væk. På Rinca findes ca. 1000 varaner, og på stedet er det muligt at leje en guide med våben (en lang pind) og gå en tur for at se varanerne. Det gjorde Prins Henrik ikke for et par år siden, da han besøgte øen, men det gjorde vi så. På selve rangerstationen (hvor vi også fandt en guide) så vi 8 varaner (dragons). De dovnede rigtigt, men 4 af dem var ikke desto mindre 25 år og 3 meter lange. I betragtning af, at de tager bøffler til aftensmad, så var det nok fint nok, at de dovnede. På gåturen fandt vi en par bøfler, en komodovaran-rede og en enkelt gammel hun varan. De dyr var meget sjove at se – det er ikke lige en art man finder så tit! Men de blev måske også lige afmystifiseret lidt, eftersom de hverken spyttede ild eller angreb os. De har jo kun slået to mennesker ihjel de sidste 20 år – kom ind i kampen.
På båden

På den simpelt indrettede båd

Det tog nogle timer at sejle hjem fra Rinca igen. Men det var bare hyggeligt, og på vejen stoppede vi ved en fin lille ø, og vi så den flotteste solnedgang på turen. Endnu engang gik vi glade i seng.

Komodovaraner. Han. Ca 3 meter
Bøfler
Komodovaran. Gammel hun
Nina og komobovaran
#LivingOnTheEdge #KomodoNationalpark #Dragons

Ø i nationalparken
Solnedgang

Nu er det så søndag.. Om lidt mere end 7 timer flyver vi til Bali igen, hvor vi var vores sidste nat i Kuta. Det er underligt. Men måske bliver det også ok at sige hej til Danmark igen – der venter trods alt en del spændende ting derhjemme også. Men Kristina og jeg. Ja det kan være vi flytter sammen en periode – for det bliver da helt mærkeligt ikke at have hende på min venstre side længere! Det er sørme godt, at vi bor klods op af hinanden :-)

Vi ses i Danmark!

Knus og kram fra Nina (og Kristina).

To be continued next season....