mandag den 10. august 2015

Natterend på vulkaner og tossede Bali

En lille hilsen fra det store udland. Det er efterhånden noget tid siden at bloggen er blevet opdateret, så nu er det vist ved at være tid. Vi håber i nyder, at sommeren endelig er kommet til Danmark! Der er sket lidt at hvert siden sidst:

1. Vi har været på vulkanvandring – både på Gunung Bromo og Gunung Ijen på Java.
  2. Vi er ankommet til Bali (og er snart på vej derfra igen)
  3. På Bali har vi haft 2 dage i Pemuteran med afslapning og snorkling, 5 dage i wellness-mekkaet, Ubud og 3 dage i Kuta med strand, fest og mere afslapning.

… og det var så den korte version. I den lidt længere version besluttede vi i Yogyakarta at tage en 3 dages tur mod Bali, hvor vi stoppede ved de 2 vulkaner. Vi startede tidligt torsdag morgen (30/7), hvor vi tog toget til Malang, og derfra blev vi kørt videre til Bromo. Vi stod op midt nat – og blev kørt til en udsigtspost, hvor vi kunne se solopgang over vulkanen. Det var virkelig smukt – og vi fik taget et væld af billeder. Efterfølgende blev vi kørt ned til vulkanen og besteg den. Det var en meget venlig vulkan at bestige, for der var nemlig lavet trapper hele vejen op. Da vi kom op på toppen, var det et meget specielt syn, der mødte os. En hel del indonesere havde slået sig ned på siden af krateret, og de levede af, at folk kastede mønter ned i krater, som de prøvede at fange med deres net – lidt farlig business måske. Efter lidt tid ved Bromo, tog vi tilbage til hotellet, hvor vi var indlogeret, pakkede vores ting og kørte videre mod Ijen. På Gunung Ijen skulle vi på nattrek, fordi det er kun om natten, der er mulighed for at se den blå flamme. Efter et lang trek med vandretur op på vulkanen, ned i krateret for at se den blå flamme og op igen, endte vi ved en udsigtspost, hvor vi efter min mening så turens smukkeste solopgang. Vores trek på Gunung Ijen var virkelig en stor oplevelse – ikke nok med, at det var en rigtig smuk tur, så havde vi også rigtig godt selskab i form af to indiske fyre, to hollandske piger, et kinesisk par og en schweizisk pige.
Bromo ved solopgang
Os ved Bromo

Indonesere, der har bosat sig i Bromos krater.

Hvem fanger mon mønten?

Gunung Ijen - den blå flamme i krateret.

Solopgang ved Ijen.

Kratersøen ved solopgang.

Vores søde trekkinggruppe.

Vi startede vores tur på Bali i Pemuteran, som lå kun 45 minutters kørsel fra havnen på Bali. Vi var begge trætte, så det var skønt, at vi ikke skulle bevæge os så langt, før der var udsigt til afslapning. Vi var indlogeret på et resort i de to dage, vi var i Pemuteran. Her slappede vi af, lå på stranden, badede i poolen og var ude at snorkle. Efter to dage med afslapning i Pemuteran købte vi en tur med privat chauffør til Ubud sammen med Lea, den schweiziske pige, vi mødte på vores vulkantur. Denne tur gik forbi flere templer, herunder det populære Ulun Danu tempel i Bedugul, byen mondok, som er kendt for deres jordbær (… og der er jordbærsæson året rundt), og en lille plantage, hvor der blev dyrket vanilje (Bali er meget kendt for deres gode vanilje, men ingen ved hvor plantagerne er), kaffe og nelliker mm. Sidst på eftermiddagen ankom vi til Ubud. Vi tilbragte 5 dage i wellness-mekkaet, hvor vi fik shoppet lidt, dyrket yoga, besøgt Monkey Forest, spist lidt sundere mad, var på en ca. 40 km lang cykeltur omkring Ubud, hvor vi bl.a. så elefantgrotten og en masse smukke rismarker samt så traditionel balinesisk dans. De sidste par dage har vi tilbragt i Kuta – og her har vi surfet, slappet af på stranden, været på diskotek for første gang på hele turen og har fået massage. Surfing var virkelig sjovt. Det er første gang, jeg har prøvet det – og det gik rigtig godt. Det lykkedes mig at stå på boardet allerede første gang, jeg prøvede, så det var virkelig fedt. Nina fik også rigtig godt styr på det – og jeg har fornemmelsen af at hun stod mere på boardet denne gang, end da hun prøvede i Ecuador for 3 år siden \nina{korrekt}.

Jordbærjuice ved Mondok.

Ulun Danu-templet

Rismarker ved Ubud.

Pitstop med kiks og vand på cykelturen.

Kristina på boardet.

Nina halvejs på boardet.

Efter ca. 10 dage på Bali kan vi konstatere, at Bali er meget anderledes end Sumatra og Java, som vi kommer fra. Sumatra og Java er mere traditionsbundet – og er dermed en stor kontrast til det mere løsslupne Bali. Bali er præget af turismen – og har ændret sig meget for at tilpasse sig turisternes ferieønsker. Vi har haft en rigtig god tid her på Bali, men jeg tror, at vi begge er rimelig enige om, at det ikke er den del af Indonesien, vi kommer til at savne mest. I morgen går turen til Flores som sidste destination i den her omgang. Her har vi planer om at besøge Komodo nationalpark – og forhåbentlig se komodovaraner (komodoveteraner).

Vi synes, tiden går alt for hurtigt – og er slet ikke klar til at rejse hjem om en uges tid. Why do all good things come to an end??

Mange kærlige indonesiske hilsner fra Kristina (og Nina).