mandag den 3. oktober 2016

Forår I Brisbane, ferietur til Fraiser Island

Jeg stod i supermarkedet i dag og fik en mærkelig lyst til kålsalat. Måske er det fordi den danske kålsæson på denne tid af året plejer at være i fuld flor. Ellers er det måske bare fordi, det er længe siden, jeg sidst har fået kål. Sådanne øjeblikke har jeg en del af i denne periode langt væk hjemmefra. Øjeblikke hvor jeg lige bliver husket på små, gode, hjemlige minder. Det er dejligt at have sådan nogle, og jeg føler mig taknemmelig. Hernede laver jeg mange flere, nye, gode minder, men de bliver nok aldrig helt så kraftige, hjemlige og sansende som de minder, der opbygges helt fra barnsben.

Vi fodrer kænguruer i Lone Pine Koala Sanctuary

De sidste 3 uger har været meget begivenhedsrige. Jeg har lavet et lille skema her nedenfor for at illustrere mit liv lige nu. Det er ret spændende - men jeg bruger også lidt flere penge, end jeg normalt ville gøre :-) Aftener, hvor jeg ''bare'' er hjemme, da er der som regel nogen at snakke og hygge lidt med, så det er sjældent, at jeg føler mig alene.


I forrige uge var jeg i byen og se shows 2 gange. Onsdag var vi til inde og se Blanc de Blanc, hvilket er en blanding af dans, akrobatik og komik (inspireret af cabaret). Fredag var vi så i symfonien (for første gang for mig) og søndag tog vi til udklædningsfest :-) Alle disse arrangementer foregår med den vennegruppe, som jeg automatisk er kommet ind i igennem min housemate Benedetta - og jo flere arrangementer jeg tager med til, desto sjovere bliver det :-)

I denne weekend var vi 4 danskere fra Aalborg på tur til Fraiser Island, hvilket er den største sand ø i verden. Den er 120km lang, hvilket svarer til 3.448 Rundetårne stablet oven på hinanden, 2.697 Stenkast, 127 Ejendomsmæglerstenkast eller 2,84 Marathoner. Dertil at den og cirka en tredjedel så bred. Øen består af mere sand, end der er i Sahara (Sahara er ''bygget'' på sten, Fraiser har først sten 600m under havets overflade) og der er cirka 200 søer, hvor 40 af dem er ferskvands plateau søer, hvilke der kun er 80 af i verden. Jo jo, vores guide lirede lidt facts af på turen, og jeg lyttede efter. Derudover var han vidst lidt stresset, til gengæld var vores turgruppe nogle rigtig søde mennesker. En lokal familie på 4 og 2 skandinaviske aupair piger. :-)
         Eftersom øen er naturreservat, er der ikke rigtig nogle veje. Det vil sige, at man mest kører på ryddede stier eller på strand. Dertil er det en absolut nødvendighed at have en 4 hjuls trekker og en godt polstret numse, ellers kommer man simpelthen ikke frem, og slet ikke uden en øm bagdel. Vi camperede nord på øen ved Dundarra (se kort heunder, lidt under fingeren), og kørte ud herfra til en del seværdigheder: Indian Heads (det er herpå fingeren peger), Champagne Pools, Skibsvrag, Eli Creek, Regnskov og Lake McKenzie. Det var nogle super fine spots, lækre badesteder, flot udsigt. Denne flotte natur har selvfølgelig også gjort øen til en ret populær camping ø - og eftersom denne weekend er skoleferie, var den hvide sandstrand blevet omdannet til en motortrafikvej med varieret kørsel :-P Mit favoritspot på øen var Indian Heads, som er et udsigtspunkt, hvor vi både kunne se ud til to flotte strande, men også kunne tage en pause og spotte hvaler og delfiner i det fjerne. Desuden fik vi spotten for os selv på grund af højvande. I løbet af de 3 dage spottede vi hvaler af omtrendt 10 omgange - de var nemlig også til at se inde fra strandmotortrafikvejen. Om det så var de samme hvaler, det ved de vidst kun selv :-) Om aftenen satte vi os omkring det dejlig varme lejerbål, hvor der blev fortalt røverhistorier og stegt (brændt) skumfiduser på pind. Om dagen var der dejlig varmt, omkring 28 grader, men om aftenen og natten droppede temperaturen til omkring 13 grader.

Guide peger på et kort over Fraiser Island og Christoffer ser interesseret på

Skibsvrag
Udsigten fra Indian Head


Chanpagne pools

Lake Mckenzie

Nu mandag har jeg fået indhentet lidt søvn efter weekenden, og i morgen er vi alle tilbage på Uni igen. Der er vi helt indtil fredag, hvor Julie tager til Kinaland, og vi andre efter planen har en uges fri. Jeg har godt spekuleret lidt på, hvornår den der artikel skal laves, men det må vi få styr på. I morgen kommer vores ene vejleder, Andrew, tilbage fra ferie - det bliver godt.

Jeg håber, at alle har det godt i det danske efterår. Måske jeg snart kommer til at savne det, men lige nu er jeg egentlig godt tilfreds med det Australske forår. Så længe der er mulighed for afkøling engang imellem og der er telefonisk kontakt til venner og familie i norden er alt fint.

Mange hilsner fra mig på den sydlige halvkugle,
Nina.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar